Tuesday, December 6, 2022

CONVERSATIONAL SANSKRIT -16

 

CONVERSATIONAL SANSKRIT -16

 Dr. Durga Prasada Rao Chilakamarthi

dr.cdprao@gmail.com

 Lesson—16

 विशेषणविशेष्यभाव:

 Adjective is a word used to describe a noun or a pronoun to make its meaning clearer.  Normally adjectives come before their nouns. Nouns and adjectives are interrelated. Generally, an adjective qualifies noun or a pronoun in a sentence. Normally adjectives have no definite gender. They are used in accordance with the gender of the noun or pronoun.  In Sanskrit Grammar there is complete declension for all adjectives quite in accordance with the noun or pronoun. Here is the rule:

यल्लिङ्गं- यद्वचनं- या  विभक्ति:  विषेष्यस्य तल्लिङ्गं- तद्वचनं- सा  विभक्ति: -विशेषणस्यापि

which means that the noun and the adjective should be in the same gender, same number, and same case. If the noun is in masculine gender the adjective is also in masculine. If the noun is in singular number, the adjective is also in singular. Similarly, if the noun is in nominative case the adjective is also in the nominative case. This rule is applicable even for numerical words also.

 

विशेषणविशेष्यभाव: in three genders:

 

पुंलिङ्ग:                    स्त्रीलिङ्ग:                           नपुंसकलिङ्ग:

रम्यराम:          -     रम्या सीता –                         रम्यं वनम्

 

सुन्दर:  बालक:  -        सुन्दरी बालिका –             सुन्दरं पुस्तकम्

 

रमणीयवृक्ष:  -         रमणीया लता –           रमणीयं पुष्पम्

 

कमनीयग्रन्थ: -       कमनीया कथा –                कमनीयं काव्यम्

 

चतुरकथक: --               चतुरा नटी –                    चतुरं प्रदर्शनम्

 

विशेषणविशेष्यभाव: in three genders, three numbers and seven case.

 

पुंलिङ्ग: (masculine gender)

 

विभक्ति :                    एकवचनम्          द्विवचनम्              बहुवचनम्

प्रथमा --             सुन्दरबालक: *  सुन्दरौ बालकौ -        सुन्दराबालका:

संबोधन प्रथमा--     हे सुन्दर बालक ! * हे सुन्दरौ बालकौ *  हे  सुन्दराबालका:

द्वितीया --            सुन्दरं बालकं *     सुन्दरौ बालकौ *       सुन्दरान् बालकान्

तृतीया --             सुन्दरेण बालकेन*  सुन्दराभ्यां बालकाभ्याम् *   सुन्दरेभ्यबालकेभ्य:

चतुर्थी--               सुन्दराय बालकाय * सुन्दराभ्यां बालकाभ्याम् *   सुन्दरेभ्यबालकेभ्य:

पञ्चमी--              सुन्दरात् बालकात्सुन्दराभ्यां बालाकाभ्याम् *  सुन्दरेभ्यबालकेभ्य:

षष्ठी--                सुन्दरस्य बालकस्य*  सुन्दरयोबालकयो:*      सुन्दराणां बालकानाम्

सप्तमी-               सुन्दरे बालकेसुन्दरयोबालकयो: -सुन्दरेषु बालकेषु

 

स्त्रीलिङ्ग: (feminine gender)

 

विभक्ति:    एकवचनम्          द्विवचनम्              बहुवचनम्

 

प्रथमा:-   सुन्दरी बालिका ||   सुन्दर्यौ बालिके ||        सुन्दर्यबालिका:

सं || प्रथमा:-  हे सुन्दरि बालिके || हे सुन्दर्यौ बालिके || हे सुन्दर्यबालिका:

द्वितीया:-  सुन्दरीं बालिकाम् || सुन्दर्यौ बालिके ||      सुन्दर्यबालिका:

तृतीया:-  सुन्दर्या बालिकया || सुन्दरीभ्यां बालिकाभ्याम् || सुन्दरीभिबालिकाभि:

चतुर्थी:-  सुन्दर्यै बालिकायै || सुन्दरीभ्यां बालिकाभ्याम् || सुन्दरीभ्यबालिकाभ्य:

पञ्चमी:- सुन्दर्याबालिकायै || सुन्दरीभ्यां बालिकाभ्याम् || सुन्दरीभ्यबालिकाभ्य:

षष्ठी-  सुन्दर्याबालिकाया: || सुन्दर्योबालिकयो: ||     सुन्दरीणां बालिकानाम्

सप्तमीसुन्दर्यां बालिकायाम् || सुन्दर्योबालिकयो: ||    सुन्दरीषु बालिकासु

 

नपुंसकलिङ्ग: (Neuter gender)

 

विभक्ति:        एकवचनम्          द्विवचनम्              बहुवचनम्

प्रथमा   सुन्दरं  पुस्तकम्  * सुन्दरे पुस्तके *                     सुन्दराणि पुस्तकानि

द्वितीया सुन्दरं  पुस्तकम्  * सुन्दरे पुस्तके *                      सुन्दराणि पुस्तकानि

तृतीया -- सुन्दरेण पुस्तकेन * सुन्दराभ्यां पुस्तकाभ्याम्  * सुन्दरैपुस्तकै:

चतुर्थी--  सुन्दराय पुस्तकाय * सुन्दराभ्यां पुस्तकाभ्याम् * सुन्दरेभ्यपुस्तकेभ्य:

पञ्चमी-- सुन्दरात् पुस्तकात् * सुन्दराभ्यां पुस्तकाभ्याम्  * सुन्दरेभ्यपुस्तकेभ्य:

षष्ठी--  सुन्दरस्य पुस्तकस्यसुन्दरयोपुस्तकयो:     *  सुन्दराणां पुस्तकानाम्

सप्तमी -- सुन्दरे पुस्तस्के  * सुन्दरयोपुस्तकयो:     *  सुन्दरेषु पुस्तकेषु

 

पुंलिङ्ग:              स्त्रीलिङ्ग:           नपुंसक लिङ्ग:

 

एक:                      एका                एकम्

 

एकबालक:-                     एका बालिका                  एकं  पुस्तकम्

एकवृक्ष:                       एका लता              एकं   पुष्पम्

एकचमस:                       एका दर्वी                 एकं  पात्रम्

एकपुरुष:                      एका महिला                  एकं मन्दिरम्

एकसमुद्र:                       एका नदी                  एकं सर:

Example: -  एकबालक:   एका बालिका   एकं पुस्तकं पठत:

 

द्वौ                           द्वे                    द्वे

 

द्वौ बालकौ               द्वे बालिके                    द्वे पुस्तके

द्वौ वृक्षौ                    द्वे लते                    द्वे पत्रे

द्वौ पुरुषौ                  द्वे महिले                    द्वे वाहने

Example: द्वौ बालकौ    द्वे बालिके गृहीत्वा पाठशालां गच्छन्ति

 

त्रय:                      तिस्र:                              त्रीणि

 

त्रययुवका :             तिस्र:  वनिता:                  त्रीणि पुस्तकानि

त्रयवृक्षा:                       तिस्रलता:                      त्रीणि पत्राणि

त्रयक्रीडाकारा:          तिस्रक्रीडाकारिण्य:                त्रीणि कन्दुकानि

Example: त्रययुवकातिस्रवनितात्रीणि कन्दुकानि गृहीत्वा क्रीडाङ्गणे क्रीडन्ति

 

चत्वार:                 चतस्र:                   चत्वारि

 

चत्वारपुरुषा: -       चतस्रमहिला: -            चत्वारि फलानि

चत्वारबालका:       चतस्रबालिका:            चत्वारि पुष्पाणि

चत्वारपर्वता:        चतस्रनद्य:              चत्वारि सरांसि

 

Example: चत्वारबालकाचतस्रबालिका चत्वारि फलानि देवाय समर्पयन्ति

From five the forms are the same in all genders:

 

पञ्च                    पञ्च                           पञ्च

 

पञ्च बालका:          पञ्च बालिका:               पञ्च पुस्तकानि

पञ्च बालकापञ्च बालिका  पञ्च पुस्तकानि गृहीत्वा ग्रन्थालयं गच्छन्ति

 

Unit 2.

 

पुरातनम्   (old/Ancient) x नूतनम्  (new/modern)

 

हस्तिनापुरं (Hastinapuram) पुरातनं नाम देहली (Delhi) नूतनं नाम

 

Hastinapura is the ancient name Delhi is the modern name.

 

पाटलीपुत्रं  (PaaTaliputram) पुरातनं नाम पटना (Patna) नूतनं नाम

Pataliputra is the ancient name Patna is the modern name.

 

कोणार्कमन्दिरं पुरातनम् अस्ति बिर्लामन्दिरं नूतनम् अस्ति

Konarka temple is ancient . Birla temple is modern. .

 

Unit – 3.

 

बहु  x किञ्चित्

 

बहु (more/large amount of ) x किञ्चित् ( less/little amount of)

 

समुद्रे जलं बहु अस्ति – कासारे जलं किञ्चिद्  अस्ति ||

There is much amount of water in sea. There is little amount of water in a pond or lake .

 

वित्तकोशे धनं बहु अस्ति - गृहे धनं किञ्चिद्  अस्ति ||

 

.

There is a large amount of money in the Bank and little amount of money in the house.

ग्रामजीवने सौख्यं बहु अस्ति नगरजीवने सौख्यं किञ्चिद् अस्ति ||

.

Rural life is more delightful and urban life is less delightful.

 

राजकीयनायकबहु वदति किञ्चिद् अपि  करोति ||

A politician speaks a lot and does not do even a little bit.

 

Unit – 4

ह्रस्व: x दीर्घ:

 

ह्रस्व: (short)   x दीर्घ: (long)

गजस्य वालह्रस्वअस्ति गजस्य तुण्डतु दीर्घअस्ति ||

 

The tail of an elephant is short, but the trunk is long.

नदीतरङ्गह्रस्वअस्ति समुद्रतरङ्गदीर्घअस्ति ||

 

The wave of a river is short, and the wave of an ocean is long.

आम्रवृक्षह्रस्वअस्ति तालवृक्षदीर्घअस्ति

Mango tree is short palm tree is long.

 

 

स्थूल: x कृश:

स्थूल: (stout )  x कृश: (lean)

 

गजस्य तुण्डस्थूलभवति

(elephant’s trunk is stout)

गजस्य वालकृशभवति The tail of an elephant is lean,

(Elephant’s tail is lean)

अङ्गुष्ठस्थूलभवति   ( Thumb is stout)

अनामिका कृशभवति ( Little finger is lean)

 

Unit – 5.

 

इव (like/as if)

 

बालकवृद्धइव मन्दं गच्छति

.

The boy is walking slowly like an old man.

अस्मिन् आधुनिके काले महिलापुरुषाइव सर्वासु कलासु नैपुण्यं प्रदर्शयन्ति ||

In this modern age women are showing talent like men in all types of arts.

राजकीयनायकभिक्षुक इव सञ्चरति ||

 

The politician is wandering like a beggar.

अर्जुनभीरुइव विलपति ||

 

Arjuna is lamenting like a timid fellow.

 

अलसारोगिणइव मञ्चेषु शयनं कुर्वन्ति ||

Lazy people are lying on beds like patients.

 

SANSKRIT SLOKA-16

 

आचार्यात्पादमादत्तॆ

पादं शिष्य: स्वमॆधया |

पादं सब्रह्मचारिभ्य:

पादं कालक्रमेण च ||

 

A student can receive only one fourth (¼ ) of knowledge from his teacher, one forth (1/4) he understands by exercising his intellect, one forth (1/4) he learns by discussion with his class’s mates and the last one forth (1/4) gets clarified only in due course of time. (No student is expected to be completely dependent on teachers).

 

 

******

 

 

 

 

No comments: