1. The significance of Advaita –Vedanta
अद्वैतवेदान्तस्य प्राशस्त्यम्
DR.
CHILAKAMARTHI DURGAPRASADA RAO
Bhashapraveena, Vedantavidyapraveena, P.O.L,
M.A (Sanskrit), M.A (Telugu), M.A (Philosophy),
& Ph. D
(Sanskrit)
Reader in Sanskrit (retd)
3/106, Premnagar, Dayalbagh AGRA-282005
प्रयाश: लोके सर्वोऽपि जन्तु: “ इष्टं मे
भूयादनिष्टं च माsभूत् ” इति सुखावाप्तिं दु:खनिवृत्तिञ्च कामयते | प्रयतत एव तदर्थंम् | सुखं द्विधं
सातिशयनिरतिशयभेदात् |
ऐहिकामुष्मिकसुखानां कर्मजन्यत्वात्सातिशयत्वमनित्यत्वं च “ तद्यथेह कर्मचितो लोक: क्षीयते एवमेवामुत्र पुण्यकृतो लोक: क्षीयते ” ( छान्दोग्य उपनिषद (8-1-6) इत्यादि
श्रुत्या, “
आब्रह्मभुवनाल्लोका: पुनरावर्तिनोsर्जुन ” (भगवद्गीता-VI—16) इत्यादि स्मृत्या “ यत्कृतकं तदनित्यम् ” इति न्यायेन च
स्पष्टम् |
एतेषाञ्च पुन: “ न तदस्ति सुखं
लोके यन्न दु:खकरं भवेत् “
इत्याद्युक्त्या दु:खसम्भिन्नत्वमेव बाहुल्येन लोके दरीदृश्यते|
यद्यप्यामुष्मिकसुखस्य दु:खसंभिन्नत्वं नास्ति तथापि तस्य
तारतम्ययुक्तत्वादनित्यत्वाच्च तुच्छत्वम् ||
अपि चानुभूयमानं दु:खम् आधिभौतिकम् , आधिदैविकम् , आध्यात्मिकम् इति त्रिविधम्
|| तत्र मनुष्यमृगादिभिरुत्पन्नं
दु:खमाधिभौतिकम् || यक्षराक्षसग्रहादिभिर्जातमाधिदैविकम् || आध्यात्मिकं तु शारीरं
मानसञ्चेति पुनर्द्विविधम् || वातपित्तादिजं
शारीरं कामक्रोधादिजं मानसञ्च || सर्वस्याप्यस्य दु:खस्य कर्मजन्यत्वात् कर्मण:
मिथ्याज्ञानहेतुत्वाच्च दु:खनिवृत्तिस्तु मिथ्याज्ञाननिवृत्त्यैव भवति ||
मिथ्याज्ञानन्तु यथार्थज्ञाननिवर्त्यम् || तच्च ब्रह्मसाक्षात्कारात्मकं “ ब्रह्मविदाप्नोति परम् ”( तैत्तिरीय
उपनिषद—2.1) इत्यादि श्रुते: || आत्मैव
ब्रह्मेति “अयमात्मा ब्रह्म” ( बृहदारन्यक
उपनिषद –2-5=19) इत्यादि श्रुति मूलकम्
|| तथा चात्मसाक्षात्कार एव मानवजीवनस्य
परमोद्देश: तस्य निरतिशयानन्दहेतुत्वात् || उक्तञ्च || “सोsश्नुते सर्वान् कामान् ( तै*उ-2-1), आत्मनस्तु कामाय सर्वं प्रियं भवति (
बृ*उ –2.4.5) आत्मलाभान्न परं विद्यते
किञ्चित् (आपस्तम्बधर्मसूत्राणि—1.22.2) इत्यादि
श्रुतिस्मृतिभि: || स
चात्मसाक्षात्कार: वेदान्तवाक्यश्रवणमनननिदिध्यासनैरेव सम्भवति नाsन्यथा ||
उक्तञ्च ||
श्रोतव्य: श्रुतिवाक्येभ्य: मन्तव्यश्चोपपत्तिभि: |
मत्वा च सततं ध्येय: एते दर्शनहेतव: ||
( संख्यप्रवचनभाष्यम् –पृ-2)
आत्मस्वरुपप्रतिपादकानि शास्त्राणि दर्शनपदेन व्यपदिश्यन्ते | दृश्यते
ह्यात्मा अनेन इति दर्शनम् | दर्शनानीमानि
नास्तिकास्तिकभेदेन द्विविधानि | तत्र प्रायश: वेदोपजीवीनि आस्तिकदर्शनानि
तद्विपरीतानि च नास्तिकानि | चार्वाकजैनबौद्धानि नास्तिकानि,
सांख्यन्यायमीमांसादर्शनानि चास्तिकानि | मीमांसा च पुन: पुर्वोत्तरभेदेन द्विविधा
| तत्र वेदस्योत्तभागस्तु वेदार्थब्रह्मनिर्णायकत्वेन वेदान्तापरनामक:|
कर्मापेक्षया ज्ञानस्याभ्यर्हितत्वात् , परमप्रयोजनवत्वाच्च पूर्वमीमांसापेक्षया उत्तरमीमांसादर्शनस्य प्राधान्यम् | अपि च वेदार्थनिर्णाकत्वात्
वेदान्तदर्शनस्यैव सर्वदर्शनापेक्षया प्राधान्यमुपपद्यते | अत एवोक्तं स्मृतौ --
दद्यान्नावसरं किञ्चित्कामादीनां
मनागपि |
आसुप्तेराम्रुते: कालं नयेद्वेदान्तचिन्तया || इति
अपि च यद्यपि सर्वाणि दर्शनान्यात्मस्वरूपबोधकानि
तथाप्यात्मस्वरुपप्रतिपादनविषये तानि परस्परं विरुध्यन्ते इति
आत्मयाथार्थ्यज्ञानेनैव पुरुषार्थसिद्धि: तद्विपरीते न केवलं पुरुषार्थहानि: किन्त्वनर्थपरम्पराप्राप्तिश्च
| उक्तञ्च स्मृतौ :--
योsन्यथा सन्तमात्मानमन्यथा
प्रतिपद्यते |
किं तेन न कृतं पापं चौरेणात्मापहारिणा || इति
उक्तञ्चत्रभवद्भि: श्रीशङ्करभगवत्पादै: :--
एवं बहव: विप्रतिपन्ना:
युक्तिवाक्यतदाभाससमाश्रयास्सन्त: | तत्राविचार्य यत्किञ्चित्त्प्रतिपद्यमानो
निश्रेयसात्प्रतिहन्येतानर्थञ्चेयात्त् ” इत्यादि | तथा
चात्मयाथार्थ्यज्ञानाय वेदान्तवाक्यविचार: कर्तव्य: इति फलितोsर्थ:|
वेदान्तशास्त्रस्याधारभूतं प्रस्थानत्रयम् | तत्रोपनिषद: श्रुतिप्रस्थानं ,
ब्रह्मसूत्राणि न्यायप्रस्थानं भगवद्गीता च स्मृतिप्रस्थानम् | प्रस्थानत्रये सूत्रप्रस्थानमितरापेक्षया विशिष्यते
तस्य श्रुतिस्मृत्यो:सारांशरूपत्वाद्युक्तिमत्वाच्च ||
“लघूनि सूचितार्थानि चाल्पाक्षरपदानि
च
सारवत्सर्वभूतानि सूत्राण्याहुर्मनीषिण:” इति सूत्रलक्षणं विज्ञेयम् |
सूत्राणीमानि संसारदु:खसंतप्यमानानां
जनानां विमुक्तिप्रदर्शनार्थं भगवता बादरायणेन विरचितानि | ( बदरा: बदरीवृक्षा:
यस्मिन्देशे सन्ति स देशविशेषो बादर: स एवायनं स्थानं यस्य स: बादरायण:
श्रीवेदव्यास: || -
पूर्णानन्दीयम् –पृ-5)
अपि च औपनिषदानां च वचसां मिथोविरोधेनावभासमानानां विरोधपरिहाराय सूत्राणीमानि विरचितानीति
सांप्रदायिकानां कथनम् || सूत्रेष्वेषु बादरायणेन
वेदान्तवाक्यानां सारांश: न्यायेन प्रतिपादित: | अत्र न्यायो नाम
पञ्चावयवोपेताधिकरणात्मकन्याय: ||
पञ्चावायवास्तु विषयसंशयपूर्वपक्षसमाधानसङ्गतय:
||
विषयो विशयश्चैव
पूर्वपक्ष: तथोत्तरं
सङ्गतिश्चेति पञ्चाङ्गं शास्त्रेsधिकरणं स्मृतम् | इति ||
बादरायणसूत्रेषु अध्यायाश्चत्वार:
समन्वयाविरोधसाधनफलाख्या:|
प्रत्यधिकरणं चत्वार:पादा: ||
प्रथमेsध्याये--31+32+43+28=134
द्वितीयेsध्याये –37+45+53+22=157
तृतीयेsध्याये –27+41+66+52=186
चतुर्थेsध्याये –19+21+16+22=78
इति क्रमेण
पञ्चपञ्चाशदधिकपञ्चशतं (555) सूत्राणि ||
उपनिषदर्थप्रतिपादकानां सूत्राणां सर्वप्रथमत:
तत्रभवद्भि: श्री शंकरभगवत्पादै:
अद्वैततत्त्वप्रतिपादकं प्रसन्नगम्भीरञ्च भाष्यं विरचितम् ||
सूत्रार्थो वर्ण्यते यत्र वाक्यै: सूत्रानुकारिभि:
स्वपदानि च वर्ण्यन्ते भाष्यं भाष्यविदो विदु: ” इति भाष्यपदस्यार्थ: ||
द्विधा इतं
द्वीतं, तस्य भाव: द्वैतं (भेद:)
|| नास्ति द्वैतं भेदो यस्मात् तदद्वैतम् | (रत्नप्रभा- पृ -22) |
तस्येदं विवरणम् ||
प्रकारद्वयसत्ता द्वैतमित्युच्यते || तथा हि :- “ इदं रजतम् ” इत्यत्र
इदमवच्छिन्न(चैतन्य)मधिष्ठानं रजतमारोपितम् || तत्रारोपेsधिष्ठानतादात्म्यं वर्तते ||
आरोपनिष्ठाधिष्ठानतादात्म्यमारोपितं च प्रकारद्वयम् || एतादृशं द्वयं
यस्मिन्नुच्यते तत् द्वैतम् || न विद्यते यस्मिन्
द्वैतं तदद्वैतम् ||
ब्रह्मसूत्राणां
श्रीभगवत्पादानन्तरं श्रीरामानुजानन्दतीर्थाद्याचार्यै: विशिष्टाद्वैतादिमतपराणि
भाष्याणि विरचितानि || विशिष्टयो: अर्थात् सूक्ष्मचिदचिद्विशिष्टस्य कारणस्य
ब्रह्मण:, स्थूलचिदचिद्विशिष्टस्य कार्यस्य ब्रह्मणश्चाद्वैतं विशिष्टाद्वैतम् ||
मध्वाचार्याणाम् आनन्दतीर्था: इति नामान्तरम्
|| आनन्दतीर्थीयं भाष्यं केवलं द्वैतं
स्थापयति जीवब्रह्मणो: ||
जीवेश्वरभिदा चैव जडेश्वरभिदा तथा
जीवभेदो मिथश्चैव जडजीवभिदा तथा
मिथश्च जडभेदो य: प्रपञ्चो भेदसंज्ञित:” इति मध्वाचार्यसिद्धान्त: ||
एवमनेकैराचार्यै: विविधसिद्धान्तप्रतिपादकानि भाष्याणि विरचितानि समुपलभ्यन्ते ||
क्रम: – ख्याकार: -काल: -- व्याख्यानस्य नाम – सिद्धान्त:
1.
श्रीशंकर: (788—820AD)-- शारीरकमीमांसाभाष्यम्-
केवलाद्वैतम्
2.
श्रीभास्कर: (1000 A.D) – भास्करभाष्यम् - भेदाभेदवाद:
3.
श्रीरामानुज: (1140 A.D) – श्रीभाष्यम्-- विशिष्टाद्वैतम्
4.
श्रीमध्वाचार्य:
(1238 A.D ) –
पूर्णप्रज्ञभाष्यम् -- द्वैतम्
5.
श्रीनिम्बार्क: ( 13 उत्तरार्ध:) -- वेदान्तपारिजातम् -- द्वैताद्वैतम्
6.
श्रीकण्ठ: ( 1270
A.D) -- शैवभाष्यम्—शैवविशिष्टाद्वैतम्
7.
श्रीपति: ( 1400 A.D ) -- श्रीकरभाष्यम् --वीरशैवविशिष्टाद्वैतम्
8.
श्रीवल्लभ: ( 1479-1544 ) --अणुभाष्यम् -- शुद्धाद्वैतम्
9.
श्रीविज्ञानभिक्षु:
( 1600 A.D ) -- विज्ञानामृतम् --
अविभागाद्वैतम्
10.
श्रीबलदेव: ( 1725 A. D ) – गोविन्दभाष्यम्
-- अचिन्त्यभेदाभेद:
( Brahmasutradarshanam ( A Telugu work by Sri. Nori
Shrinathavenkatasomayajulu, Ramakrishna publications, 2, Raman street , T Nagar
Madras-600017 )
अद्वैतस्य वैशिष्ट्यम्
1. सर्वमतापेक्षया अद्वैते एकं महद्वैलक्षण्यमस्ति || तथा हि :- “ आत्मैवेदं सर्वम् ” ( छा* उ*
7-25-2 ) “ सर्वं खल्विदं ब्रह्म ” ( छा* उ* 3-14-1 ) “ नेह नानास्ति
किञ्चन ” (बृ*उ*4 – 4 -19 ) इत्यादि श्रुत्यर्थे पर्यालोच्यमाने उपनिषत्प्रतिपादित:
सिद्धान्तस्तावदद्वैतमेवेति प्रतिभाति || अत एव
भगवत्पादप्रतिपादितस्याद्वैतसिद्धान्तस्य महानादरस्सञ्जात: ||
2. अपि च शाण्डिल्यभक्तिसूत्रे “ आत्मैकपरां बादरायण: “ ( सू* 30 ) इति
सूत्रेण बादरायणमतस्याद्वैते
ऐदम्पर्यमुक्तं ज्ञायते ||
3. सौरसंहितायाम्— “द्वैतरूपं तु यद्वस्तु तदज्ञानविजृम्भितम्” इति
व्यतिरेकेणाद्वैतमेव प्रतिपादितम् ||
4. श्रीशंकरभगवत्पादानां परमगुरुभि: श्रीगौडपादाचार्यैरद्वैतमतस्य वैशिष्ट्यमेवं प्रकटितम् || तथा हि
:--
स्वसिद्धान्तव्यवस्थासु द्वैतिनो निश्चिता: दृढम् |
परस्परं विरुध्यन्ते तैरयं न विरुध्यते” इत्यादि ( माण्डूक्यकारिका iii-30 ) ||
5. भगवत्पादैरपि ‘
क्लेशाsनास्पदत्वात्सम्यग्दर्शनमित्यद्वैतदर्शनं स्तूयते इत्यद्वैतदर्शनस्य
वैशिष्ट्यं प्रकटितम् ( माण्डूक्यकारिकाभाष्यम् ) ||
6. किञ्च
विद्यारण्यश्रीचरणै: --
अहो शास्त्रमहोशास्त्रमहो गुरुरहो गुरु: |
अहो ज्ञानमहो ज्ञानमहो सुखमहो सुखम् ||
इति
परमाश्चर्यकरमद्वैतं तस्यावाङ्मानसगोचर:
परमानन्दानुभव: फलमिति प्रतिपादितम् || अत एव वेदभाष्यप्रणेतारोsपि
विद्यारण्यश्रीचरणा: पूर्ववेदभागं सर्वं कर्मपरत्वेन व्याख्याय, उपनिषद्वाक्यानि
सर्वाण्यपि सिद्धब्रह्मपराणीति पञ्चदशीमुखेन प्रतिपादयामासु:||
श्रीभगवत्पादविरचितस्य भाष्यस्य शारीरकमीमांसाभाष्यमिति नाम || शरीरमेव शरीरकं कुत्सितत्वात् || तन्निवासी अर्थात् शरीराभिमानी शारीरको जीव: || शारीरकस्य मीमांसा ब्रह्मत्वविचार: जीवो ब्रह्मैवेति विचार: शारीरकमीमांसा ||
श्रीभगवत्पादविरचितस्य भाष्यस्य शारीरकमीमांसाभाष्यमिति नाम || शरीरमेव शरीरकं कुत्सितत्वात् || तन्निवासी अर्थात् शरीराभिमानी शारीरको जीव: || शारीरकस्य मीमांसा ब्रह्मत्वविचार: जीवो ब्रह्मैवेति विचार: शारीरकमीमांसा ||
एतदद्वैततत्त्वं ऋग्वेदे एव बीजरुपेण संदृश्यते ||
तथा हि:-- “ एकं सद्विप्रा: बहुधा वदन्ति ” ( I-164-46) इत्यादि ऋक् अद्वैततत्त्वमेव प्रकटितवती दृश्यते || तत:
प्राचीनकालादारभ्यैव मानवमन: अद्वैते
लग्न: इति निस्संशयं वक्तुं प्रभवाम: ||
वेदस्तु कर्मप्रतिपादक: || कर्मण: उपासना, उपासनातो ज्ञानमिति तेषां विकासे
क्रम: || उपनिषद: उपासनाप्रतिपादिका: ज्ञानप्रतिपादिकाश्च || उपासनाप्रतिपादकानामप्युपनिषद्वाक्यानां
ज्ञाने एवान्तत: तात्पर्यम् || तथा च
कर्मोपासनासमनुष्ठानफलभूताssत्मतत्त्वविचारप्रतिपादनपरासूपनिषत्सु “ नेह नानाsस्ति किञ्चन ” (कठ* उ* 4-11 )
इत्याद्या: श्रुतय: अद्वैतभावमेव
प्रकटयन्ति ||
उक्तञ्चात्रभवद्भि: भगवत्पादै: “ इष्यते च सर्वोपनिषदां
सर्वात्मैक्यप्रतिपादकत्वम्” इति ( माण्डूक्योपनिषद्भाष्यम् ) || एवञ्च
कर्मोपासनासंहितासु बीजरुपेणाविर्भूतोsद्वैतसिद्धान्त: उपनिषत्सु
भगवद्गीतादिग्रन्थेषु च विकासं प्राप्त: दृश्यते || बादरायणाचार्यै: उपनिषदर्थ एव
सूत्रेषु पुन: प्रतिपादित: || तदुक्तं भगवत्पादै: “ वेदान्तवाक्यकुसुमग्रथनार्थत्वात्सूत्राणाम्
|| वेदान्तवाक्यानि हि सूत्रैरुदाहृत्य विचार्यन्ते” इत्यादि || ( ब्रह्मसूत्रशाङ्करभाष्यम्)
>>>>>>>>><<<<<<<
No comments:
Post a Comment