Saturday, October 22, 2022

CONVERSATIONAL SANSKRIT-9 Dr. Durga Prasada Rao Chilakamarthi

 

CONVERSATIONAL SANSKRIT-9

Dr. Durga Prasada Rao Chilakamarthi

 

                                                                               dr.cdprao@gmail.com

       9897959425

Lesson-9

                                                           Unit-1

किमर्थम् ? =  Why? for what reason or purpose.

 

Question: भवान् किमर्थं पठति? = Why do you study?

Answer:   अहं ज्ञानार्थं पठामि =   I study for knowledge.

Question: भवती कमर्थं स्नानं करोति? =   Why do you take bath?

Answer: अहं आरोग्यार्थं स्नानं करोमि = I take bath for health.

Question: ते किमर्थम् उद्योगं कुर्वन्ति? Why do they do job?

Answer: ते कुटुम्बपोषणार्थम् उद्योगं कुर्वन्ति= They do job to feed the family.

Question: स: / सा किमर्थं क्रीडति?   = Why does he/she play?

Answer: स:/सा विनोदार्थं क्रीडति = He/she plays for pleasure.

   

              Unit-2               अपि= also; in addition

n      अपि the word अपि has several meanings. Let us deal with some important of them.  

1.  If अपि is used in the beginning of the sentence it becomes a question.

For example: Siva inquires Parvathi

अपि क्रियार्थं सुलभं समित्कुशम् ? (Kalidasa) 

Is sacrificial grass and other material concerned easily available for conducting sacrificial rites? 

अपि भवान् संस्कृते वक्तुं शक्नोति? =   Can you speak in Sanskrit?               

2. अपि (Despite)

अपि स्वर्णमयी लङ्का न मे लक्ष्मण ! रोचते |                  

जननी जन्मभूमिश्च स्वर्गादपि गरीयसी ||

Oh, my dear Lakshna! This kingdom, Lanka is no doubt a golden kingdom, but in spite of it’s greatness I don’t want to stay here any longer because, the mother and the mother land are greater than heaven. 

 3. अपि = also / too.

स: संस्कृतं जानाति प्राकृतम्  अपि जानाति =  . He knows Sanskrit. He knows Prakrit too / also.

मोहन: न केवलं गृहकार्यं करोति स: उद्योगम् अपि करोति|

 

Mohan not only performs the household duty, but also works in the office.

राम: वनं गतवान् सीता अपि गतवती |=  Rama went to forest. Sita also went.

स: न केवलं पठति लिखत्यपि | =  He not only writes but also speaks.

You construct ten sentences using the word अपि.

                       Unit-3

Normally we express our intention we used some words.

अस्तु =  Yes / be it so  / let it be so

 

n     भवान् कृपया मम गृहम् आगच्छतु= You please come to my house

n     अस्तुआगच्छामि= Yes, I do

n     भवती कृपया संस्कृते वदतु = You please speak in Sanskrit

n     अस्तु वदामि = Yes, 

n     भवान् कृपया असत्यं मा वदतु=   Kindly do not speak lie.

n     अस्तु, न वदामि = Yes, I do not speak.

 

                              Unit-4

 

Past Tense

 

           (स:/ सा )                ( तौ)                  (ते)     

अपठत्                       अपठताम्                              अपठन्

            

(त्वम् )             (युवाम्)                 (यूयम्)

अपठ:              अपठतम्                अपठत

 

   (अहम् )             (आवाम् )                (वयम् )

अपठम्               अपठाव               अपठाम

 

 (स:/सा )  अपठत्     (He/She read)    

 (तौ) अपठताम् (They two read)   

 (ते)   अपठन् ( They all read)

 

   (त्वम् ) अपठ: (you read)                                    

(युवाम्) अपठतम् (You two read)                          

(यूयम्) अपठत (you all read)                                                                                      

 

(अहम् ) पठम्  ( I read)

(आवाम् ) अपठाव ( We two read)                                     

(वयम् ) अपठाम (We all read)

To use the past participles easy we can add वान् for masculine and वती in feminine to convert it in to  Past Tense very easily.

Masculine-Singular (पुंलिङ्गे)             Masculine Plural

 

    पठितवान्                                पठितवन्त:

 

Feminine Singular (स्त्रीलिङ्गे)            Feminine Plural

 

पठितवती                                   पठितवत्य:

 

This pattern is applicable for all persons i.e. III, II and I . See the table.

            

Singular number                             plural number

 

(स:) (बालक:) पठितवान् (M)          ( ते) ( बलाका: ) पठितवन्त:

(सा) (बालिका) पठितवती (F)         ( ता: ) (बालिका: )पठितवत्य:

 

(भवान्) पठितवान् (M)                (भवन्त:) पठितवन्त:

(भवती) पठितवती (F)                ( भवत्य:) पठितवत्य:

 

(अहम् ) पठितवान् (male)        (वयम् )  पठितवन्त: (male)

 (अहम्) पठितवती (Female)     ( वयम् ) पठितवत्य: (Female)

 

Compose sentences as indicated below.

2.      लिखति <>     लिखितवान् -- लिखितवन्त:      -लिखितवती लिखितवत्य:

3.क्रीडति<> < क्रीडितवान्  क्रीडितवन्त:             क्रीडितवती <>क्रीडितवत्य:                                                                                               

   4. पश्यति  <  दृष्टवान् दृष्टवन्त: --. दृष्टवती  -- दृष्टवत्य:

3.      दर्शयति <> दर्शितवान्  दर्शितवन्त:<>

4.      दर्शितवती----दर्शितवत्य:                                                                                         

6.  वक्ति (वदति) < उक्तवान्  उक्तवन्त: - 

उक्तवती-उक्तवत्य:                                                                

7. गच्छति<> गतवान्-गतवन्त:--गतवती-  गतवत्य:                                                                                        

8. पिबति< पीतवान्- पीतवन्त:--  पीतवती- पीतवत्य:   

9. खादति< खादितवान्-खादितवन्त:-- खादितवती खादितवत्य: 

10. पृच्छति < पृष्टवान् -पृष्टवन्त: - पृष्टवती- पृष्टवत्य:

11. नयति < नीतवान्  नीतवन्त: -- नीतवती -- नीतवत्य:

12 . आनयति < आनीतवान्- आनीतवन्त:-- आनीतवती आनीतवत्य: 

13. पोषयति < पोषितवान् -- पोषितवन्त:  -- पोषितवती पोषितवत्य:

14. करोति < कृतवान्  कृतवन्त:-- कृतवती कृतवत्य:

15. ददाति< दत्तवान्  दत्तवन्त: -- दत्तवती -- दत्तवत्य: 

16. पूजयति< पूजितवान् पूजितवन्त: -पूजितवती पूजितवत्य:

                                                                  

n     Translate the following sentences in Sanskrit.

1. He read a letter. 

2. I took an examination.

3.  Girls went to school.

4.Boys played football. 

5.     Teacher asked a question.

6.     You came to my house yesterday. 

7.     Mother gave money.

8.     You all did your job well.

9.     Father worshipped God. 

10.             The girls brought a book 

11.             I drank milk.

12.      Boys ate food. They went to school. .

13. Girls took their books and went home.

 

n     In case we don’t know the actual verb we can express the idea by adding the veb करोति. For example:

To say पूजयति  we can say पूजां करोति .  ( worshipping) 

n   Similarly, for पठति paforti we can say पठनं करोति  like that.

n       निद्रां करोति (sleeping)

 भाषणं करोति (speaking)- (पठनं  करोति)= reading

( दानं करोति) = giving/offering

(पाकं करोति)=cooking

(प्रश्नं करोति) = asking

    (दर्शनं करोति) =seeing /visiting

 (पानं करोति) = drinking

 For पुस्तकं पठति it can be said   पुस्तकस्य पठनं करोति. Similarly for   क्षीरं पिबति we can say   क्षीरस्य पानं करोति.

Sanskrit Sloka-9

सत्संगत्वॆ निस्संगत्वं

निस्संगत्वे निर्मॊहत्वम्

निर्मॊहत्वॆ निश्चलतत्त्वं

निश्चलतत्त्वे जीवन्मुक्ति: ( श्री आदिशंकराचार्य:)

 

Company of good people leads to detachment; detachment leads to non- delusion; and non-delusion leads to steadfastness of mind which ultimately leads to liberation while living.

(Sri Adi Sankaracharya)

 

                                         ***     

 

 

No comments: